امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۹/۱۲/۰۳- ۱۱:۳۷ - مشاهده: ۳۴۵۸

سیاست پسااستعماری توسعه (نقد پسااستعماری توسعه)

ایلان کاپور/ رشید احمدرش، مصطفی احمدزاده

در این اثر، نگارنده کتاب در نظر دارد از یک لنز پسااستعماری برای به چالش کشاندن اعمال نهادی و بازنمایی‌های فرهنگی مسلط توسعه استفاده کرده و امکان تغییر در سیاست پسااستعاری را ارزیابی نماید. کتاب حاضر، سیاست و اقدامات توسعه در زمینه‌هایی همچون، حکمرانی خوب، حقوق جنسیتی / انسانی و مشارکت را جهت درک بهتر بررسی نموده و همچنین اعتراض به چگونگی تولید معرفت در توسعه یعنی با مفرضات فرهنگی اش، پیچیدگی‌های قدرت و سیاست هژنومیک آن را مورد بررسی قرار می دهد. کتاب بنا دارد نشان دهد که کارگزاران توسعه و روشنفکران/ نخبگان غربی اغلب در برساختن چنین معرفت نوین استعماری ای همدستی کرده اند.

کتاب سیاست پسااستعماری توسعه، مجموعه‌ای از مقالاتی است که نگارنده طی شش سال نوشته است و به تجزیه و تحلیل مسائل توسعه از دیدگاه پسااستعماری می‌پردازد و درصدد طرح پرسش‌هایی از این دست است:

-  چگونه نظریه پسااستعماری در درک و فهم ارزش‌ها و سیاست فرهنگی مسلط که نظریه و عمل توسعه را شکل می‌دهند، به ما کمک می‌کند؟

-  تا چه اندازه ما روشنفکران و کارگزاران توسعه در تولید دانش نئواستعماری همدستی داریم؟

- چگونه اعمال نهادی، فرودست جهان سوم را به سکوت وا می دارد و ما چه استراتژی‌های پسااستعماری را بایستی جهت بهتر شنیده شدن فرودست به کار گیریم؟

- چگونه یک سیاست پسااستعماری می‌تواند مسیری را برای گفت‌وگوی دموکراتیک و عاملیت فرودست در توسعه بگشاید؟

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما