امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۳۹۹/۱۰/۲۷- ۱۱:۲۴ - مشاهده: ۴۸۲۷

معمای چین: رقابت‌های ژئوپلیتیک در قرن ‎۲۱ و تغییر موازنه قدرت در شرق آسیا: مجموعه مقالات

محمدحسین باقی

آغاز اصلاحات در چین به سال 1978 بازمی‌گردد، دو سال پس از مرگ مائو زدونگ. اگر چین در گذشته خوار و خفیف شمرده می‌شد، اما امروز دیگر چنین نیست. تاریخ چین امروز داستان کشوری است که می خواهند گذشته تحقیر آمیز را به دست فراموشی بسپارد. چین سرزمینی است که قطب نما، باروت، کاغذ و چاپ را اختراع کرد و ثروت های شگفت آور به دست آورد، در حالی که اروپا هنوز عقب مانده بود. سپس "قرن تحقیر" فرا رسید و بریتانیایی‌ها تریاک را به مردم چین تحمیل کردند، ژاپنی‌ها به جنایات وحشتناک روی آوردند و حقوق بشر هم ابزار فشار آمریکایی‌ها شد. اما امروز چین به دنبال این است که سرنوشت خود را در دست بگیرد. "پل هی یر"، استاد دانشگاه جورج واشنگتن، می‌گوید: "چین می خواهد به قدرتی بزرگ در دنیا تبدیل شود. آنها معتقدند که دنیا یک شناسایی به آنها بدهکار است. آنها معتقدند که می خواهند به چیزی بازگشت کنند که چینی‌های امروز آن را جایگاه واقعی و شایسته خود در جهان می نامند." همان چیزی که "شی جین پینگ" از آن با عنوان "رویای چینی" نام می‌برد.

این کتاب متشکل از 5 بخش است.

بخش اول به بحث الگوی توسعه چین، تعاریف آن و مدل ها و ضدمدل ها می‌پردازد.

بخش دوم، دربرگیرنده 4 فصل است که مبانی نظری و رقابت اقتصادی و نظامی میان چین و آمریکا را شامل می‌شود. نویسندگان این بخش، سال 2040 را سال عبور و پیشی گرفتن چین از آمریکا می دانند.

بخش سوم، متشکل از 7 فصل است که چین و نظم بین المللی لیبرال پساجنگ جهانی دوم، نظم چینی و نظم آمریکایی، مولفه‌های این دو نظم، افول غرب و ظهور چین و مسائلی از این دست را بررسی می‌کند.

بخش چهارم نیز متشکل از 7 فصل است که به تفصیل به تفکر هسته ای چین از ابتدا تاکنون پرداخته و به نقش آن در تصمیم گیری‌های کلان و استراتژیک چین می‌پردازد و نقش تسلیحات هسته ای در روابط قدرت میان شرق و غرب را به تفصیل بررسی می‌کند.

بخش پنجم هم متشکل از 4 فصل است که به بررسی احتمالی جنگ چین و آمریکا می‌پردازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما