امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۷/۱۱- ۱۱:۱۳ - مشاهده: ۱۲۴۱

تبیین آثار تحریم های نفتی جمهوری اسلامی ایران بر اقتصاد سیاسی اتحادیه اروپا

شمسی کاظمی

هدف کتاب، شناخت آثار تحریم ­های نفتی جمهوری اسلامی ایران بر اقتصاد سیاسی اتحادیه اروپا می­ باشد که در این راستا یافته ­های کتاب نشان می­ دهد که

 اولاً اقتصاد سیاسی به عنوان قدرتمند­ترین سازوکار تجزیه و تحلیل اقتصادی و عناصر کلیدی سیاسی مرتبط با آن در امور کشورها، سازمان­ ها و فعالیت­ های حقیقی و یا حقوقی از جمله اتحادیه اروپا به شمار می­ آید.

ثانیاً سیاست­ های هماهنگ اتحادیه اروپا با آمریکا در قبال برنامه هسته ­ای جمهوری اسلامی ایران و تلاش این اتحادیه برای صدور قطعنامه ­های تحریمی علیه ایران و اتخاذ تحریم­ های یکجانبه بر ضد ایران، به خصوص تحریم خرید نفت ایران و نیز کاهش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری، در برانگیختن همکاری تهران، موفق نبوده است و سیاست تحریم غرب به رادیکا­ل­ تر شدن جمهوری اسلامی ایران منجر شده است.

ثالثاً هزینه ­های تحمیل شده بر ایالات متحده و اتحادیه اروپا وسیع بوده و همچنان رو به گسترش است.

رابعاً ایالات متحده و اتحادیه اروپا در خلال سیاست تحریم ­ها، زمینه­ ساز بیشتر نفوذ شرق و به ویژه چین در بازار ایران شد. به طوری که می­ توان گفت، غرب خود را علیه نفوذ خود در ایران تحریم کرد و راه را برای ورود دیگر رقبا همچون چین، روسیه و هند باز کرد. در واقع، تحریم­ ها، جهت تجارت بین ­المللی ایران را از غرب به سمت شرق تغییر داد و موجب شد که دو طرف تحریم کننده و تحریم شونده در فرایند اجرای تحریم متضرر شوند.

 

نگارنده طی 5 فصل موضوع کتاب را بررسی می­ کند.

در فصل اول، کلیات بحث می ­شود. در فصل دوم، جایگاه تحریم در نظریه ­های اقتصاد سیاسی بین الملل بررسی می ­شود. در فصل سوم، جایگاه اتحادیه اروپا در اقتصاد بین ­الملل واکاوی می­ شود. در فصل چهارم، تاریخچه و سطوح روابط ایران و اتحادیه اروپا بررسی می ­شود. فصل پنجم به موضوع اتحادیه اروپا و تحریم نفتی جمهوری اسلامی ایران و آثار و پیامدهای آن می ­پردازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما