امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۷/۲۳- ۱۲:۴۵ - مشاهده: ۱۵۱۸

مسئولیت و چالش های دولت ها در بحران کرونا و پساکرونا ( با نگاهی به حقوق بین الملل بشر و مسئولیت بین المللی دولت)

افشین جعفری، شمسی کاظمی

موضوع مورد بحث این نوشتار درباره ویروس کرونا و مسئولیت­ و چالش­ های دولت ­ها در بحران کرونا و پساکرونا است. با توجه به اینکه بحران جهانی کرونا واقعه ­ای ناگهانی و برجسته در تاریخ بشریت توصیف می­ شود که کشورهای جهان بیشتر از هر زمان دیگر به یکدیگر وابسته شده و درگیری هر یک می­ تواند زمینه­ ساز درگیری دیگر کشورها شود، لذا لازم است که در این شرایط مسئولیت ­ها و سیاست­ های حمایتی دولت ­ها و همچنین عوامل رافع مسئولیت بین­ المللی دولت ­ها در وضعیت بحران کرونا تبیین شود و همچنین مشخص شود که فرایند تحولات زیست جهان در پساکرونا، مبنی بر گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب چه رویکردی را می ­بایست دنبال کند.

       کتاب در سه بخش به بررسی موضوع می ­پردازد.

       در بخش اول طی چهار فصل مباحثی همچون: منشا و انتقال ویروس کرونا؛ آثار اقتصادی کرونا بر نظام اقتصادی و روابط جهانی؛ جریان بهداشتی و سلامت در سطح جهان و نظریه توطئه و کاربرد ویروس کرونا در سلاح بیولوژیکی بررسی می­ شود.

       در بخش دوم نیز طی چهار فصل مباحثی همچون: اهداف بازی جهانی­ سازی بحران بیولوژیک و اهداف ویروس کرونای سیاسی؛ تعهد دولت ­ها و تامین شرایط زندگی در دوران کرونا؛ تناسب سیاسی دولت و مسئولیت مدنی در جبران خسارت ناشی از کرونا بررسی می­ شوند.

       در بخش سوم نیز طی چهار فصل به رویکرد حقوق بشری نسبت به مسئولیت و شرایط رافع مسئولیت دولت ها در مقابله با بیماری کرونا می ­پردازد که در این خصوص موضوعات شیوع کرونا و آثار آن بر حاکمیت دولت ­ها و سبک زندگی؛ تعهدات دولت ­ها از منظر حقوق بین ­المللی بشر در دوره کرونا؛ تدابیر حمایتی دولت ­ها مبتنی بر حقوق بشر در دوره کرونا و چالش ­های رعایت حقوق بشر در مبارزه با ویروس کرونا مورد بررسی قرار می ­گیرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما