امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۲- ۱۱:۴۸ - مشاهده: ۹۴۸

مطالعات امنیتی معاصر

الن کالینز / علیرضا ثمودی

این کتاب حاصل کوشش­ های مطالعاتی نویسندگان مطرح در حوزه مطالعات امنیتی است که در قالب مجموعه مقالات گردآوری شده است. جوهره اصلی کتاب، بیان دیدگاه ­های امنیتی، عوامل تهدیدزای امنیتی، طرح رهیافت ­هایی برای رویارویی به این نوع تهدیدها و چگونگی  بهره ­گیری از روش­ ها و سازوکارهای مفید و تاثیرگذار برای مقابله با مسایل امنیتی و برقرار کردن تداوم و حفظ امنیت است.

           به اعتقاد الن کالینز، گردآورنده کتاب حاضر، هرچند جنگ و تهدید به استفاده از قدرت نظامی، بخشی از معادله امنیت به حساب می­ آید، اما به هیچ عنوان این مولفه تنها بخش امنیت نیست و مطالعات امنیتی طیف  وسیعی از خطرها از قبیل بیماری ­هایی همچون ویروس ایدز، نابودی محیط زیست تا موضوع هایی همچون نگرانی ­های امنیتی درباره بروز خشونت، وقوع تروریسم و ستیزه ­های مسلحانه میان دولت ­ها را پوشش می­ دهد. پس از پایان جنگ سرد، مطالعات امنیتی ظهور دوباره ­ای کرد و این موضوع که امنیت چه چیزی باید تامین شود و اینک چگونه این امنیت باید تامین شود به دغدغه اصلی بسیاری از صاحب نظران تبدیل شده است.

           از این رو، کتاب حاضر با ارائه 28 مقاله از سوی صاحب ­نظران به بررسی موضوع امنیت می ­پردازد. ابتدا موضوع مطالعات امنیتی بررسی می ­شود. سپس در بخش اول کتاب به موضوعاتی نظیر نظریه واقع گرایی، لیبرالیسم و امنیت، ماتریالیسم تاریخی، مطالعات صلح، مطالعات امنیتی انتقادی، پسااستعمارگرایی، امنیت انسانی، جنسیت و امنیت و همچنین امنیت ­سازی پرداخته می ­شود. در بخش دوم کتاب، امنیت نظامی، امنیت رژیم، امنیت جامعه محور، امنیت زیست محیطی، امنیت اقتصادی و جهانی شدن و موضوع توسعه و امنیت مورد بررسی قرار می ­گیرد. در بخش سوم، موضوعاتی همچون دیپلماسی اجبار، سلاح­ های کشتار جمعی، تروریسم، مداخله ­های بشردوستانه، امنیت انرژی، تجارت دفاعی، سلامت و امنیت، جرائم فراملی و امنیت سایبری مورد بررسی نویسندگان قرار گرفته است.    

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما