امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۲- ۱۲:۰۲ - مشاهده: ۱۰۵۸

ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام

یحیی صفوی

نویسنده ابراز می ­دارد که به موازات شکل­ گیری قدرت آسیایی، قدرت جهان اسلام نیز در قرن 15 هجری قمری ظهور و بروز خواهد کرد. صاحب­ نظران معتقد هستند پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ایدئولوژی کمونیستی، هیچ مجموعه ایدئولوژیک و اعتقادی مشخصی را در میان ملل جهان نمی ­توان یافت که مانند اسلام، به شکلی ساختارمند و قاطع در برابر جبهه غرب به مخالفت برخاسته باشد که شاید به همین دلیل است که غرب آسیا از چند دهه گذشته شاهد لشکرکشی و مداخله نظامی غرب بوده است.

           در این میان، سوال اساسی این است که جهان اسلام بر اساس کدام عوامل ظرفیت­ ساز بالقوه و بالفعل، قابلیت شکل دادن به یک قدرت تراز برتر را در نظام ژئوپلیتیکی دارد؟ که در پاسخ به این سوال نویسنده معتقد است، جهان اسلام مجموعه ­ای عظیم از ظرفیت­ های انسانی، فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و تمدنی منسجم را در قالب یک امت اسلامی‌گردآورده است که عوامل و بنیادهای توانمند­ساز قدرت آن عبارت ­اند­ از: گستره سرزمینی و جغرافیایی؛ جمعیت انبوه؛ اعتقادات و اعمال مشترک؛ قدرت اقتصادی؛ موقعیت ژئواستراتژیکی؛ رشد آگاهی ­های اجتماعی و بیداری اسلامی؛ ظرفیت­ های علمی و فرهنگی؛ جهان شمولی ایدئولوژی و فراقومی، فرازبانی و فراجغرافیایی بودن آن؛ توانمندی ارتباطی و تنوع زبانی در میان تمام ساکنان کره زمین؛ امید و اعتقاد به آینده ­ای روشن و صلح و امنیت جهانی برای بشریت.

           کتاب حاضر حاصل سال­ها تدریس و تفکر نویسنده است که به منظور تبیین بسترهای وحدت و همگرایی امت اسلام و تولید ادبیات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک در موضوع جهان اسلام به رشته تحریر درآمده است. فصل اول کتاب به مفهوم ­شناسی، مرور سیر اندیشه و نظریه­ های ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک اختصاص یافته است. در فصل دوم، جغرافیای سیاسی جهان اسلام و مباحث مرتبط با آن ارائه و تحلیل شده است. در فصل­ های سوم لغایت ششم مباحث اصلی ژئوپلیتیک؛ بحران­ های ژئوپلیتیکی؛ موضوع ژئواکونومی و ویژگی­ های ژئواستراتژیک جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل هفتم جایگاه و اهمیت جمهوری اسلامی ایران و روابط آن با جهان اسلام تبیین شده است که در این راستا تحلیل قلمروهای ژئوپلیتیکی ایران در جهان اسلام، قلمرو ایران فرهنگی و تمدنی و شیعی  و همچنین رابطه ایران و قدرت های اسلامی از جمله مباحث مطرح در این فصل می ­باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما