امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۲- ۱۲:۱۶ - مشاهده: ۱۱۳۵

The Avoidable War: The dangers of a catastrophic conflict between the US and Xi Jinping’s China

Kevin Rudd

کوین راد در سمت ­های وزیر امور خارجه و نخست وزیر استرالیا خدمت کرده ­است. وی در چین تحصیل، زندگی و کار کرده ­است. لذا با توجه به آشنایی وی با طرز فکر رهبری و حاکمیت در کشورهای چین و آمریکا، او نسبت به پیش ­بینی­ های واقع­ بینانه ­ای اقدام کرده­ است. به اعتقاد راد، دهه 2020 میلادی به عنوان دهه تعیین ­کننده در تغییر موازنه قدرت بین آمریکا و چین می­ باشد. به نظر او این دو قدرت باید راهی برای همزیستی بدون خیانت به منافع اصلی یکدیگر برگزینند؛ آن هم از طریق آنچه که راد از آن به عنوان رقابت استراتژیک مدیریت شده (Managed Strategic Competition) نام می­ برد. کتاب طی یک مقدمه و هفده فصل به موضوع می ­پردازد.

        فصل یک دربردارنده تاریخی کوتاه از روابط چین و آمریکا می­ باشد.

        فصل دوم به موضوع بی ­اعتمادی دو کشور نسبت به یکدیگر اشاره دارد.

        فصل سوم به درک جهان­ بینی شی جین­پینگ می­ پر­دازد که در این خصوص نویسنده استدلال می‌کند، جهان ­بینی شی از ده دایره متحدالمرکز تشکیل شده ­است که با مهم ­ترین آن‌ها یعنی تثبیت جایگاه شی در حزبش آغاز می ­شود.

        در فصل­ های چهارم لغایت سیزدهم به بررسی این حلقه ­ها می ­پردازد: حلقه اول، مربوط به سیاست­ های اتخاذ شده از سوی شی در زمینه باقی ماندن در قدرت است. حلقه دوم در زمینه تامین وحدت ملی است؛ حلقه سوم مربوط به تضمین رونق اقتصادی است. حلقه چهارم توسعه اقتصادی از نظر زیست محیطی پایدار را در برمی ­گیرد. حلقه پنجم به مدرن کردن ارتش اختصاص دارد. حلقه ششم مربوط به مدیریت همسایگان چین است. حلقه هفتم در رابطه با تامین امنیت حاشیه دریایی چین است(پاسیفیک غربی، ایندو پاسیفیک و کوآد(Quad: گفتگو و همکاری چهارجانبه امنیتی آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا)). حلقه هشتم حرکت به سمت غرب- ابتکار یک کمربند، یک راه است. حلقه نهم، افزایش اهرم چین در سراسر اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین و به دست آوردن جای پا در قطب شمال است. حلقه دهم در خصوص تغییر نظم مبتنی بر قوانین جهانی است.  

         فصل چهاردهم با عنوان واکنش راهبردی در حال ظهور آمریکا در قبال شی جین پینگ و چین، به مسایل مربوطه در این خصوص و این موضوع که آمریکا از خواب راهبردی بیدار شده­ است، می­ پردازد.

        فصل پانزدهم به چین دوران شی جی پینگ در دهه 2020 و سیاست­ های بیستمین گنگره حزب اختصاص دارد.

        فصل شانزدهم با عنوان دهه زندگی خطرناک، به موضوع جایگزین ­ها در روابط چین- آمریکا در آینده و  اینکه در این دهه چه اتفاقی می ­افتد؟ اختصاص دارد. در این فصل، ضمن اشاره به عوامل ثابت موثر در روابط دو کشور از جمله ارتش در حال گسترش چین، خطوط گسترده راهبردی بلندمدت شی جی پینگ و شدت فزاینده رقابت راهبردی، همچنین به محتوا، تداوم و اجرای راهبرد آمریکایی تحت ریاست جمهوری بایدن و ثبات سیاسی بلند مدت طی سال­های 2024 تا 2028 پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اشاره دارد. در این زمینه کتاب 10 سناریوی پیش رو را بررسی می ­کند:

1- چین موفق می ­شود تایوان را با زور تصرف کند، در حالی که آمریکا در خصوص مداخله نظامی ­اش در لحظه مونیخ تصمیم می­ گیرد(توافق­نامه مونیخ در سال 1938 میلادی با هدف جلوگیری از بروز جنگ جهانی دوم بین آلمان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس بود که موافقت شد نواحی سودت در چکسلاواکی ضمیمه خاک آلمان شود).

2- آمریکا اقدام نظامی چین علیه تایوان را به شکست منتهی می ­کند.

3- چین، اقدام نیروهای آمریکایی مداخله ­کننده در برابر اقدام نظامی­ اش برای تصرف تایوان را به شکست می­ کشاند.

4- اقدام نظامی میان چین و آمریکا در خصوص تایوان به بن بست می­ رسد.

5- واشنگتن و تایپه موفق می ­شوند تا پکن را از استفاده از اهرم زور علیه تایوان بازدارند(بهترین سناریوی واشنگتن).       

6- چین و آمریکا وارد یک جنگ محدود در دریای چین جنوبی بشوند.

7- درگیری با ژاپن و آمریکا بر سر ادعاها در خصوص دریای چین جنوبی.

8- درگیری میان چین و آمریکا در خصوص کره شمالی.

9- استراتژی منطقه ­ای و جهانی شی در غیاب رویارویی نظامی‌با آمریکا به موفقیت می­ رسد.

10- شی در رسیدن به جاه ­طلبی ملی، منطقه ­ای و جهانی خود ناکام خواهد بود.

        فصل هفدهم به موضوع رقابت راهبردی مدیریت شده در پیمایش آینده­ ای نامشخص اشاره دارد و مبانی و مولفه ­های مرتبط با این رقابت راهبردی مدیریت شده را بررسی می­ کند.

    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما