امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۲- ۱۲:۲۱ - مشاهده: ۲۴۴

India and Asian Geopolitics: The Past and Present

Shivshankar Menon

شیوشانکار منون مناصبی همچون سفیر هند در چین، وزیر امور خارجه هند و مشاور امنیت ملی هند را در کارنامه خود دارد. کتاب نگاهی به نقش هند مدرن در آسیا و جهان دارد. نگارنده در سال 2016 میلادی نیز کتابی با عنوان Choices: Inside the making of India’s foreign policy(geopolitics in the 21st century) را تالیف کرده ­است. در این کتاب نیز نویسنده نگاهی به پشت صحنه برخی از حیاتی ­ترین تصمیمات سیاست خارجی هند که در دوران تصدی وی به عنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی اتخاذ شده ­است، دارد.

           در خصوص کتاب هند و ژئوپلیتیک آسیایی، نویسنده به پرسش­ هایی می­ پردازد که هند در پی یافتن راه خود در دنیای پیچیده ژئوپلیتیک آسیایی با آن‌ها مواجه است. همچنین کتاب رویکرد هند نسبت به تغییر چشم ­انداز منطقه ­ای از زمان استقلال این کشور در سال 1947 میلادی را بررسی می ­کند.

           نویسنده مطالب کتاب را در دو بخش و به شیوه ترتیب زمانی ارائه می­ کند. بخش اول کتاب که در بردارنده هشت فصل می ­باشد که به گذشته هند اختصاص دارد. در فصل اول این بخش با عنوان مرحله و وراثت (The Stage and Inheritance) با اشاره به اینکه هند شبه­ قاره ­ای با جغرافیای منحصر به فرد است، به بررسی وضعیت هند در دوران پیش از استقلال این کشور می­ پردازد. فصل­ های دوم لغایت هشتم، گذشته هند پس از استقلال را بررسی می­ کند و در اینجا تلاش می ­شود تا نقش و واکنش هند نسبت به روندهای اصلی آن زمان از جمله استعمارزدایی، تغییر شکل مرزها در شبه قاره هند، جنگ سرد، انشعاب چین و شوروی، اتحاد چین و آمریکا پس از 1971 میلادی، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور چین بررسی شود.

           بخش دوم طی فصل­ های نهم لغایت دوازدهم وضعیت کنونی را بررسی می­ کند. در این فصل­ ها موضوعاتی همچون جهانی شدن با ظهور چین و دیگر قدرت ها در محیط گسترده آسیایی، مشاهده آسیا از دریچه هند و آنچه که جهانی شدن با ژئوپلیتیک آسیا انجام داد، مورد بررسی قرار می­ گیرد. در فصل سیزدهم از بخش دوم، نگارنده ضمن مرور وظایف هند در جهان، به آینده نگاه می­ کند و تلاش می­ کند تا مسیر هند در آسیایی که خود با آینده ­های محتمل متعددی رو به رو است را پیش­ بینی کند؛ از مجموعه­ ای از چند جهانی تا الگوی چندین دولت با اندازه­ های مختلف و دارای قدرت و توان­مندی برای دفاع از منافع خود در دنیای جهانی شده.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما