امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۵/۲۵- ۱۲:۲۴ - مشاهده: ۹۶۹

چگونه دیکتاتور باشیم؟ آیین شخصیت در قرن بیستم

فرانک دیکاتر / زهرا صادقی

در این کتاب نگارنده به شخصیت دیکتاتورها می­ پردازد و شخصیت هشت دیکتاتور متفاوت را بررسی می­ کند. در این میان هر کدام از این دیکتاتورها در رسیدن به قله افتخار تصمیم­ های کلیدی جداگانه­ ای اتخاذ می­ کنند که با دیگری متفاوت است؛ دیکتاتورهایی که برای مدت طولانی حکومت کردند و مهارت­ های زیادی آموخته­ اند. سوالی که نگارنده در اینجا مطرح می­ کند این است که چه کسی کیش شخصیتی می­ سازد؟ در این راستا، نویسنده نقلی از مائوتسه دون را بیان می­ کند که وی در خاطرات شخصی خود می­ نویسد: سیاست های یک حکومت دیکتاتوری در وهله اول بر شخصیت خود دیکتاتور استوار است. مثلاً استالین پی در پی کیش شخصیتی خود را هرس می­ کرد و شاخ و برگ اضافی آن را می­ چید. هر آنچه که فکر می­ کرد بیش اندازه تحسین می­ شود را کاهش می­ داد و اجازه می­ داد کمی‌بعد هر وقت که به زعم او زمانش فرارسید، دوباره ظهور کند.

           به اعتقاد نویسنده فقط دیکتاتورهایی که به دو ابزار قدرت وحشت و کیش شخصیتی متکی بودند، توانستند حکومت خود را تداوم بخشند. این کتاب به منبع کیش شخصیتی می­ پردازد، یعنی همان جایی که از آن پدید می­ آید، یعنی قلب استبداد.

           شخصیت هشت دیکتاتوری که در این کتاب مورد بررسی قرار می­ گیرد، عبارت­ اند از: موسیلینی، هیتلر، استالین، مائو، کیم ایل سونگ، دووالیه، چائوشسکو و منگیستو.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما