امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۱۳۹۹/۰۶/۱۶- ۱۲:۲۶ - مشاهده: ۱۳۷۶

Iran Rising; The Survival and Future of the Islamic Republic

Amin Saikal

در هنگامی‌که مردم ایران رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند و شاه طرفدار نظام غربی را از سلطنت برداشتند، بسیاری از ناظران پیش بینی می‌کردند، آشفتگی ناشی از انقلاب، کشور را برای چند دهه آینده فلج خواهد کرد، اما با گذشت چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این کشور به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه و جهان، گسترده تر از گذشته ظاهر شد که توافق هسته ای بین المللی موید این مطلب می‌باشد. در کتاب ایران در حال ظهور؛ بقا و آینده جمهوری اسلامی، نویسنده توضیح می دهد که چگونه این کشور با وجود مبارزات، تحریم های غربی و بسیاری از چالش های جدی قادر به ادامه حیات شده است.

نگارنده به بررسی تاریخ اخیر ایران با شروع انقلاب اسلامی می‌پردازد؛ به طوری که بسیاری از تحولات از جمله جنگ با عراق، روابط با همسایگان عرب و خصومت با رژیم صهیونیسیتی و ایالات متحده را در پیش روی خود داشته است. وی چابک بودن نظام را برجسته می‌کند و به موفقیت های کشور در جریان حوادث منطقه از قبیل حمله شوروی به افغانستان، جنگ های خلیج فارس و بحران‌های عراق و سوریه اشاره می‌کند و چنین موفقیتی را ناشی از یک نظم سیاسی مشخص می داند.

نگارنده طی چند فصل موضوعاتی همچون انقلاب و تحول؛ نظم سیاسی دوران امام خمینی(ره)؛ نظم سیاسی- اسلامی در زمان مقام معظم رهبری از دوران ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی تا حجت السلام و المسلمین روحانی؛ روابط منطقه ای و روابط با قدرت های بزرگ را بررسی می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما