امروز سه شنبه  ۲۶ تير ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۳/۲۳- ۱۳:۱۷ - مشاهده: ۳۱۳

Irans foreign policy: elite factionalism ideology the nuclear weapons program and the United States

Masoud Kazemzadeh

        نویسنده معتقد است، سیاست خارجی ایران از سال 1979 میلادی پیچیده و گیج­ کننده به نظر می­ رسد، به طوری که برخی آن را ایدئولوژیک توصیف کرده ­اند که به موجب آن هم تلاش شده است تا حکومت اسلامی‌به کشورهای همسایه صادر گردد و هم اینکه نظم بین ­الملل به چالش کشیده شود. در اینجا نویسنده با شرح جزییات تصمیم­ گیری ­ها در حوزه سیاست خارجی، به نوعی در صدد ابهام ­زدایی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر سیاست خارجی کشور در دو سطح داخلی و خارجی می ­باشد. کتاب در 7 فصل اصلی سازماندهی شده است که برخی از فصل ­ها قبلاً در قالب مقاله از سوی مولف در برخی از نشریات منتشر شده است.  

در فصل اول با عنوان تصمیم­ گیری در حوزه سیاست خارجی ایران و برنامه هسته ای، نویسنده در صدد است تا با تجزیه و تحلیل نقش جناح ­ها و رهبران آن‌ها و همچنین نقش مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، شورای عالی امنیت ملی و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چگونگی تدوین و اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد. در فصل دوم با عنوان جهت­ گیری ­های سیاست خارجی آیت الله خامنه ­ای، نویسنده در تلاش است تا جهت ­گیری سیاست خارجی در اندیشه مقام معظم رهبری را به عنوان قدرتمند­ترین شخصیت جمهوری اسلامی ایران تحلیل کرده و نشان دهد که اهداف و ابزارهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حاوی عناصر ایدئولوژیکی و عمل ­گرایانه است.     

در فصل سوم با عنوان انتخاب حسن روحانی و پیامدهای آن برای سیاست خارجی آمریکا، نویسنده در صدد است تا با تحلیل دیدگاه­ های آقای حسن روحانی، به تحلیل سیاست خارجی ایران بپردازد. در فصل چهارم با عنوان خطرات و هزینه ­های یک معامله بزرگ با جمهوری اسلامی ایران، تعاملات میان ایران و دیگر قدرت­ های منطقه ­ای و جهانی از جمله گروه­ های اصلی مخالف ایران مورد بررسی قرار می ­گیرد. در اینجا، نویسنده تحلیلی از خطرات و هزینه­ هایی ارائه می­ کند که آمریکا در صورت ورود احتمالی به یک معامله بزرگ با ایران متحمل خواهد شد. 

فصل پنجم با عنوان بحران خاورمیانه و راهبرد کلان آمریکا، تحلیلی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تحولات تاریخی بزرگ در صد سال گذشته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ارائه می ­دهد. این فصل استدلال می­ کند که منطقه خاورمیانه درگیر چهار بحران بزرگ یعنی مناقشات میان شیعه و سنی؛ ظهور بنیادگرایی افراطی؛ مطالبات قومی – ملی و جنبش­ های طرفدار دمکراسی می­ باشد. در اینجا، منابع ایدئولوژیک سنی و شیعه و همچنین راهبرد کلان ایران و راهبردها و سیاست ­های آمریکا از سال 1979 میلادی مورد تحلیل قرار می ­گیرد. در فصل ششم با عنوان تقابل آمریکا و ایران در جهان پس از برآورد اطلاعات ملی: تحلیلی از گزینه­ های سیاست جایگزین، نویسنده ضمن بیان این موضوع که آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند متحد اروپایی به صراحت اعلام کرده ­اند که نمی ­توانند بپذیرند، جمهوری اسلامی ایران تسلیحات هسته ­ای در اختیار داشته باشد و در این راستا، ایران با زیرپا گذاشتن قطعنامه ­های شورای امنیت به غنی­ سازی اورانیوم ادامه داده است، به انتشار گزارش برآورد اطلاعات ملی در خصوص ایران از سوی آمریکا در سال 2007 اشاره می­ کند؛ به طوری که در صورت صحت گزارش برآورد اطلاعات ملی مبنی بر توانایی ایران در زمینه تولید سلاح هسته ­ای، در آن صورت، رئیس جمهور آمریکا دوازده گزینه برای مقابله با ایران در اختیار دارد که پیامدهای بالقوه، کاستی­ ها، هزینه ­ها و مزایای این گزینه ­ها، محتوای فصل ششم را در بر می­ گیرد. در فصل هفتم  با عنوان تقابل ایران و آمریکا: پیامدهای نامتقارن داخلی، نویسنده در صدد بیان این موضوع است که جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا به احتمال زیاد حاوی عناصر نامتقارن عمده­ ای خواهد بود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما