امروز جمعه
۷ دی ۱۴۰۳
FA
صفحه اصلی
درباره کتابخانه
جستجو در منابع کتابخانه
اخبار و اطلاعیه ها
شرایط عضویت
تماس با ما
خانه
اخبار
معرفی کتاب جدید
۱۴۰۳/۰۵/۱۰- ۱۵:۱۳
- مشاهده: ۷۴۳
تحرک آکادمیک: دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای ایران
فیروزه اصغری
نویسنده با انتشار این کتاب در صدد برداشتن گامی موثر برای توسعه مطالعات بین المللی سازی آموزش عالی ایران می باشد. مولف در ابتدا به چند نمونه از تجربیات و ناکامی هایش اشاره دارد که در زمینه انجام فعالیت های مطالعاتی در حوزه بین المللی سازی با آن مواجه بوده است. تجربه اول نامبرده به شروع یک برنامه مشترک برای تدوین کتاب مجموعه مقالات محققان ایرانی در حوزه بین المللی سازی با همکاری خانم پروفسور جین نایت مربوط می شود که به رغم موافقت های خوش بینانه در دوره برجام، اما در نهایت این پروژه به ناکامی در دوره پسابرجام منجر می شود. تجربه بعدی وی به همکاری مشترک با دانشگاه پوترای مالزی مربوط می شود که به رغم انعقاد تفاهم نامه رسمیبرای همکاری مشترک در زمینه انجام فعالیت پژوهشی در خصوص تجارب و چالش های ایران و مالزی درباره بین المللی سازی، اما طرف مالزیایی به دلایل غیرمعمول و غیرآکادمیک و به صورت غیررسمی از ادامه همکاری مشترک انصراف می دهد که این تجربه نیز به دوره پسابرجام مربوط می شود.
به اذعان نگارنده، اگرچه این تجارب مغایر با ذات و ماهیت بین المللی سازی آموزش عالی در نظریه و عمل است، اما در عین حال این ایده را برای محققان کشورهای درحال توسعه پررنگ می کند که برنامه های جهانی همواره با سیاست کشورهای قدرتمند و تصمیم گیر مرتبط می باشد. نگارنده اشاره می دارد، در دهه های اخیر اقبال کشورها به بین المللی سازی آموزش عالی به منظور بهره مندی از مزایای آن رشد چشمگیری داشته است و یکی از راهبردهای معمول کشورها برای دستیابی به اهداف بین المللی سازی، جذب دانشجو از کشورهای دیگر است. البته آنچه این راهبرد را تضمین می کند، آگاهی مدیران و برنامه ریزان دانشگاهی از تجربیات دانشجویان بین المللی به منظور بهبود وضعیت و افزایش رضایت آنان در راستای جذب دانشجوی بیشتر و حفظ دانشجویان فعلی است.
کتاب تحرک آکادمیک که به موضوع تجربه دانشجویان بین المللی در ایران میپردازد، شامل چهار فصل می باشد. فصل اول به موضوع تحرک آکادمیک با تاکید بر تحرک بین المللی دانشجویان اشاره دارد. در این فصل به عوامل موثر بر جذب دانشجویان بین المللی در جهان و همچنین جذب دانشجویان بین المللی در ایران به عنوان یک راهبرد دستیابی به اهداف بین المللی سازی می پردازد. فصل دوم، به تجارب جهانی دانشجویان بین المللی بر اساس انتظارات دانشجویان از دانشگاه مقصد و واقعیت تجارب دانشجویان بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف جهان اختصاص دارد. این مطالعات شامل دانشگاه های آمریکا و کانادا و همچنین دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه و مطالعات انجام شده درباره تجارب دانشجویان بین المللی در ایران است. در این راستا، مطالعه ای که در خصوص پاسخ به چرایی و چگونگی انتخاب دانشگاه مقصد دانشجویان ایرانی به عنوان دانشجویان بین المللی انجام شده است، نشان می دهد که مهم ترین عوامل از دیدگاه دانشجویان ایرانی شامل: 1- کمک و بورس تحصیلی، 2- هزینه زندگی و 3- وضعیت کشور مبدا است و همچنین بر اساس یافته ها،، مواردی همچون: 1- زبان، 2- ارزش و اعتبار تحصیل در خارج از کشور و 3- موقعیت شغلی کشور مبدا به عنوان کمترین عوامل تاثیرگذار بوده است.
فصل سوم کتاب شامل تجربه دانشجویان بین المللی است که در حال حاضر در دانشگاه های ایران در حال تحصیل هستند؛ این تجارب بر اساس مراحل مختلف قبل از تحصیل، حین تحصیل و بعد از تحصیل با تاکید بر تجارب آکادمیک، تجارب فرهنگی و تجارب زبانی ارائه شده است. فصل چهارم به نحوه سازگاری سه ذینفع اصلی در تحرک بین المللی دانشجویان، به تفکیک دانشجویان بین المللی، دانشگاه ها و برنامه ریزان حوزه بین المللی سازی بر اساس تجربیات ارائه شده به منظور ارائه راهی برای گذر از چالش های پیشرو اختصاص دارد.
فایل های ضمیمه
ویدئوها
تصاویر
صوتها
متن دیدگاه
شما در حال پاسخ به کامنت زیر هستید
نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از تایید نمایش داده خواهد شد
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است
امتیاز شما
CurrentRate
1
2
3
4
5
معرفی کتاب جدید
پیمان ابراهیم و ژئوپولیتیک غرب آسیا
1403/06/11
کرانه باختری: گام سوم از پروژه آزادسازی فلسطین
1403/06/11
احزاب عربی در کنست
1403/06/11
Security concerns of Asia: 21st century discourses
1403/06/11
Governance and domestic policymaking in Saudi Arabia: transforming society economics politics and culture
1403/06/11