امروز چهارشنبه  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۶/۱۱- ۱۴:۰۰ - مشاهده: ۳۸۴

کرانه باختری: گام سوم از پروژه آزادسازی فلسطین

محمد زارعی

بحران فلسطین طی هفت دهه گذشته موجب بروز جنگ­ ها و منازعات کوچک و بزرگ در منطقه شده و محیط راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده ­است. از آنجا که روند تحولات در فلسطین اشغالی، کرانه باختری و نواز غزه می ­تواند محیط راهبردی ایران را تحت تاثیر قرار دهد، لذا شناخت این تحولات بسیار ارزشمند است.

           رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ امتیازی را با مذاکره و سازش به فلسطینی­ ها نداده ­است و هر آنچه که نصیب فلسطینی­ ها گردیده، به مدد فداکاری مبارزان فلسطینی و تحمل فشار و سختی­ هایی بوده که طی این سال­ ها متحمل شده ­اند. در خصوص کرانه باختری نیز که شرایط آن متفاوت از نوار غزه می ­باشد و با موانع بسیار زیاد در تمامی سطوح، به ویژه در عرصه ­های امنیتی و نظامی مواجه است، رژیم صهیونیستی سعی کرده است تا برای کنترل آن از شیوه ­های گوناگونی بهره بگیرد که این شیوه­ ها عبارت­ اند از: شهرک­ سازی توسط صهیونیست ­ها برای امتیازگیری در هرگونه مذاکره؛ ایجاد رفاه نسبی برای مردم کرانه باختری برای نشان دادن روش مطلوب­ تر و عاقلانه ­تر از سوی مدیریت تشکیلات خودگردان در مقایسه با مدیریت حماس در نوار غزه؛ به راه انداختن مراسم ­های فرهنگی و اجتماعی با هدف تغییر تفکر مردم و دور شدن آنها از فضای مبارزه و مقاومت و همچنین تبدیل تشکیلات خودگردان به ژاندارمی‌برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی.

از دیگر تفاوت ­های اساسی میان کرانه باختری با نوار غزه این است که گروه­ های مبارز غزه از طریق صحرای سینا به انواع امکانات و تسلیحات، مسلح شده ­اند، اما از آنجاکه کرانه باختری از سمت شرق به مرزهای اردن پیوسته ­است و از جهت دیگر با اراضی اشغالی 1948 هم مرز می ­باشد، لذا به دلیل وجود نظارت ­های شدید در مرزها با مشکلات مضاعفی در خصوص انتقال زمینی امکانات و تسلیحات مواجه ­است. البته کتاب اشاره می ­دارد که در طرح تسلیح نباید حتماً به دنبال تسلیح سخت بود و باید تغییری در نوع مبارزه ایجاد شود و مبارزه به سمتی گرایش پیدا کند که از فضای سایبری و راهبردهای امنیتی مربوط به مناطق بسته، در کرانه باختری استفاده گردد.

کتاب طی 9 فصل با بررسی اهمیت کرانه باختری و شرایط این منطقه در ابعاد ژئوپلیتیک، امنیتی-نظامی، فرهنگی-اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، به اهمیت و جایگاه منطقه کرانه باختری برای رژیم صهیونیستی و طرح الحاق کرانه باختری از منظر آن رژیم و نقش شهرک­ های کرانه باختری در امنیت ملی رژیم صهیونیستی و همچنین تسلیح این منطقه از مسیر ظرفیت ­ها و پشت سر گذاشتن موانع می ­پردازد.   

   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما