امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۱۴:۵۱ - مشاهده: ۱۱۲۴

دیاسپورای پارسی‌های هند و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

محمد حسن شیخ الاسلامی، محمد تقی امرالهی

این اثر با اشاره به موضوع مهاجرت و تصویر جدید و متفاوتی که این مفهوم با اهداف اصلی گذشته خود داشته و در حوزه علوم اجتماعی و به ویژه در روابط بین ­الملل نمایان شده ­است، بحث دیاسپورا را مطرح می ­کند؛ به طوری که دیاسپورا ظرفیت ­های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی را برای بهره گیری در جهت تکمیل چرخه سیاست خارجی ایران و در نهایت، منافع ملی از رهگذر ارتقای مناسبات اقتصادی و اجتماعی ایران با طرف­ های دیگر همچون پارسی­ ها و دولت­ های مهاجرپذیر فراهم می­ کند.

از این رو، کتاب با تمرکز بر دیاسپورای پارسی­ ها در هند، به تاریخچه موضوع از زمان ورود اسلام به ایران و تغییر بنیادین شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم و همچنین عزیمت گروه ­هایی از جمعیت زرتشتیان ایرانی به سرزمین هند می­ پردازد و موضوع را در 4 فصل بررسی می­ کند.

فصل اول، چهارچوب مفهومی‌کتاب را تشکیل می­ دهد که با بررسی تاریخچه و تحولات معنایی دیاسپورا، به شکل ­گیری این گروه­ ها می­ پردازد. در این فصل الگوها و نظریه‌های مرتبط با دیاسپورا مورد بررسی قرار می ­گیرد و ریشه و مبدأ واژه دیاسپورا و معانی اصطلاحی آن در بستر تحولات معنایی مورد مداقه قرار می‌گیرد. همچنین انواع دیاسپورا به لحاظ فعال یا غیرفعال بودن، تفاوت­ های آن با مفاهیم مشابه و به ویژه مهاجرت بیان می ­شود. در این فصل، جنبه­ های فرهنگی دیاسپورا، ویژگی­ ها و جایگاه دیاسپورا به مثابه یک فرصت در فضای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی- اجتماعی تبیین می­ شود.

در فصل دوم، تاریخچه دیاسپورای پارسی ­ها در هند و جایگاه آن در سیاست و جامعه هند بررسی شده است.

در فصل سوم، با بررسی پیشینه مناسبات اقتصادی و اجتماعی ایران و هند در بستر تاریخی و در زمان حکومت­ های مختلف، دوران استقلال هند و فضای سیاسی مسلط این دوران و فراز و نشیب­ های روابط دوجانبه متاثر از فضای حاکم دوقطبی بین­ الملل مورد بررسی قرار می­ گیرد و سپس تحولات ایجاد شده همزمان با پیروی انقلاب اسلامی ایران از جلمه مواضع هند در جنگ تحمیلی و موضوع هسته ­ای واکاوی می­ گردد.

در فصل چهارم، ذیل دو بخش اصلی، مناسبات ایران و پارسی­ های هند و ارتباطات پارسی ­های هند با زرتشتی­ های ایران بررسی شده و سپس فرصت­ ها و چالش­ های پیش­روی دیاسپورای پارسی برای جمهوری اسلامی ایران تبیین می ­شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما