امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۶/۲۱- ۱۳:۳۱ - مشاهده: ۱۱۹۵

جاسوسی سایبری و حقوق بین الملل

راسل بوکن / اشکان پیرزاده

بر اساس افشاگری­ های ادوارد اسنودن (اسنودن متولد 1983 کارولینای شمالی، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا سیا - و پیمانکار سابق آژانس امنیت امریکا بود)، سازمان امنیت ملی امریکا علاوه بر جاسوسی سایبری، اطلاعات محرمانه افراد را نیز در سراسر جهان جمع آوری می­ کرد. در واقع، درس فراگرفته شده از افشاگری ­های اسنودن، مشارکت دولت­ ها در جاسوسی نبود؛ بلکه این بود که در گذشته، جاسوسی بین ­المللی به معنی رویارویی حکومت با حکومت بود؛ در حالی که امروز این مفهوم به معنی رویارویی حکومت با افراد است.

این کتاب، علاوه بر پرداختن به پیشرفت ­های حاصل شده در حقوق بین ­الملل متعارف و اثر گذاشتن یا  نگذاشتن آن‌ها بر محدود شدن استثنائات جاسوسی به قواعد حقوق بین ­الملل دست و پا گیر برای جاسوسی سایبری، امکان بهره ­گیری از دکترین ­های " خود پدافندی" و  " اجبار " جهت توجیه جاسوسی­ های سایبری را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب " جاسوسی سایبری و حقوق بین الملل " دارای یک مقدمه و 9 فصل با عناوین زیر می‌باشد:

فصل اول : تعریف جاسوسی سایبری

فصل دوم : جاسوسی سایبری و صلح و امنیت بین ­الملل

فصل سوم : جاسوسی سایبری و قوانین و قواعد حاکمیت سرزمینی، عدم مداخله و عدم استفاده از زور

فصل چهارم : جاسوسی سایبری و حقوق دیپلماتیک و کنسولی

فصل پنجم : جاسوسی سایبری و قانون حقوق بشر بین ­الملل

فصل ششم : جاسوسی سایبری اقتصادی و سازمان تجارت جهانی

فصل هفتم : جاسوسی سایبری و وجود استثنائات حقوق بین ­الملل عرفی

فصل هشتم : جاسوسی سایبری و دکترین ­های خودپدافندی و اجبار

فصل نهم : نتیجه ­گیری

در مقدمه فصل اول  و در توضیح بیشتر جاسوسی سایبری آمده است: تا امروز، دولت ­ها موفق به ارائه تعریفی واحد از جاسوسی نشده­ اند، چه رسد به جاسوسی سایبری در حقوق بین­ الملل. با این حال، با نفوذ فضای سایبری به تقریباً همه ابعاد زندگی مدرن، دولت­ ها بیش از پیش سیاست­ هایی را در راستای تامین امنیت سایبری و با هدف دفع تهدیدات ایجاد شده از این محیط اتخاذ کرده ­اند. دولت ­ها در اتخاذ این سیاست­ ها تعاریف متعددی را برای مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با فضای سایبری ارائه نموده­ اند. با توجه به نفوذ جاسوسی سایبری به روابط بین ­الملل معاصر، جای تعجب نیست که جاسوسی سایبری به وضوح در بسیاری از این سیاست­ ها دیده شده و اکثر آنها برای این مفهوم، تعریف مشخصی را وضع و تبیین کرده ­اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما