امروز سه شنبه  ۱ آبان ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۵/۲۲- ۱۳:۰۷ - مشاهده: ۹۰۱

The Long Game: China’s Grand Strategy to Displace American Order

Rush Doshi

طی بیش از یک قرن، هیچ دشمن یا ائتلافی از دشمنان آمریکا - نه آلمان نازی، نه ژاپن امپراتوری یا اتحاد شوروی هرگز به میزان 60 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا دست پیدا نکرده است و چین تنها استثنایی است که به سرعت در حال تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی است که می­ تواند برای آمریکا رقیب باشد و او را تحت­الشعاع قرار دهد.

           در کتاب بازی طولانی، نویسنده از منابع اصلی و غنی چینی، اسناد چند دهه حزب، خاطرات رهبران حزب و تحلیل دقیقی از رفتار چین برای ارائه تاریخچه ­ای از راهبرد بزرگ چین از زمان پایان جنگ سرد استفاده کرده است. در اینجا نویسنده سوالات اساسی را مطرح می ­کند که در واقع، سیاستمداران آمریکایی با آنها مواجه هستند و کتاب در صدد است تا به این سوالات پاسخ دهد:

آرزوهای چین چیست؟

آیا چین راهبرد بزرگی برای دستیابی به آروزها و رسیدن به اهداف خود دارد؟

اگر در این خصوص چین دارای راهبرد است، این راهبرد را چه چیزی شکل می ­دهد؟ و آمریکا در مورد آن چه اقدامی‌باید انجام دهد؟

          کتاب استدلال می­ کند که از زمان پایان جنگ سرد، چین راهبرد بزرگی را دنبال کرده است که بر اساس آن نظم آمریکایی را ابتدا در سطح منطقه ­ای و اکنون در سطح جهانی دستخوش تغییر کرده است. کتاب طی سه بخش و سیزده فصل موضوع را بررسی می ­کند. در جایی که سخن از راهبرد جا به جایی در کتاب به میان می ­آید، نویسنده بیان می ­کند که کشورهای رو به رشد مانند چین می­ توانند به طور مسالمت آمیزی قدرت ­های هژمون مانند آمریکا را از طریق دو راهبرد گسترده که عمدتاً به طور متوالی دنبال می‌شوند، جا­به جا کنند. اولین راهبرد این است که اعمال هژمون را از اشکال کنترلش، به ویژه آن‌هایی که بر روی دولت در حال ظهور گسترده شده است را کم­رنگ کند. دومین راهبرد عبارت است از ایجاد اشکال کنترل بر دیگران و همچنین اقدام برای انجام تعاملات توافقی و مشروعیت ­بخش؛ بر اساس این مولفه، هیچ دولت در حال ظهوری نمی ­تواند به یک هژمون تبدیل شود، چنانچه نتواند استقلال دیگران را محدود کند یا آنها را از طریق تعاملات توافقی و مشروعیت­ بخش جذب کند تا بدین وسیله اطمینان حاصل شود که آن کشورها از ترجیحات دولت در حال ظهور پیروی می­ کنند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما