کسب و کار جهانی (رویکرد بین فرهنگی)
گری پی. فرارو ، الیزابت کی. برایودی /
کمال سخدری، زهرا آقازاده، عباس حاجی فتحعلی
امروزه کارآفرینی بین الملل یکی از راهبردهای مهم رشد کسب و کارهای کارآفرین است که در سطوح بالای آن ورود مستقیم به بازارهای جهانی و افزایش عمق و دامنه حضور در بازارهای متنوع بین المللی قرار دارد. در حال حاضر نیز سهم رفتارهای کارآفرینانه بین المللی کسب و کارهای کشور در حوزه های غیرنفتی بسیار اندک است و مبین مجموعه ای از چالش ها از قبیل درک ناکامل یا ناصحیح بعد فرهنگی محیط های بین المللی است که اثر بخشی رفتارهای کارآفرینانه بین المللی شرکت ها را با چالش مواجه کرده است. لذا با وجود اهمیت نقش متغیرهای فرهنگی در کارآفرینی و کسب و کار بین الملل، صاحب نظران معتقد هستند که فرهنگ بیش از عوامل دیگر در مطالعات این حوزه مورد غفلت قرار گرفته است و کمبود منابع در این زمینه، موجب گسترش ناشایسته مباحث بین فرهنگی در میان محققان کارآفرینی بین الملل و کارآفرینان بین المللی شده است و کتاب حاضر که رویکردی بین فرهنگی به کسب وکارهای جهانی دارد، پاسخی به این خلأ می باشد.
در این کتاب اصول اساسی برای فهم تاثیر فرهنگ در کسب و کارهای جهانی فراهم شده است. نویسندگان کتاب نشان می دهند که چگونه نظریه ها و بینش های انسان شناسی فرهنگی می توانند تاثیر مثبتی در مدیریت کسب و کارهای جهانی داشته باشند و مسایل مختلفی را که افراد و سازمان ها در فعالیت بین المللی و بین فرهنگی با آن مواجه اند را مورد بررسی قرار می دهد. کتاب طی 10 فصل به موضوع می پردازد.
در فصل اول مباحث انسان شناسی فرهنگی، مفهوم فرهنگ و کلیات فرهنگی جوامع مورد توجه قرار گرفته است.
در فصل دوم، روش های درک فرهنگ ها و رفتارهای فرهنگی و ابعاد فرهنگی مهم برای مقایسه جوامع تشریح شده است.
در فصل های سوم و چهارم به ارتباطات کلامی و غیرکلامیبین فرهنگی پرداخته شده است. در اینجا اهمیت دانش الگوهای ارتباط غیرکلامی مرتبط با حوزه کسب و کارهای بین المللی و اهمیت حیاتی زبان در محیط تجاری بین المللی بیان می شود.
در فصل پنجم و ششم مباحث مذاکرات در حوزه کسب و کارهای جهانی و ایجاد حفظ و مشارکت بین شرکت ها و سایر نهادهای سازمانی نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل هفتم به موضوع تحول فرهنگی و فرهنگ مشارکت و فصل هشتم به موضوع مطالعه در زمینه مصرف کنندگان و سازمان ها اختصاص دارد.
در فصل های نهم و دهم نیز مباحث مربوط به رهبری شرکت های جهانی و موضوع مدیریت در محیط جهانی مورد بررسی قرار گرفته است.