امروز سه شنبه  ۲۶ تير ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۳/۲۳- ۱۳:۲۲ - مشاهده: ۵۶۵

A Middle East free of weapons of mass destruction: a new approach to nonproliferation

Hossein Mousavian and Emad Kiyae

سلاح­ های کشتار جمعی برای صلح و امنیت جهانی یک تهدید به شمار می ­آید و توجه به این موضوع به ویژه در منطقه خاورمیانه از اهمیت بسیار برخوردار است. کتاب خاورمیانه عاری از سلاح­ های کشتار جمعی به این مسئله می­ پردازد که چرا موضوع منطقه عاری از سلاح­ های کشتار جمعی هنوز در خاورمیانه تحقق نیافته است؟

کتاب در شش فصل تنظیم شده است. در راستای افزایش شفافیت و راستی­ آزمایی در کاربردهای متعارف و صلح­ آمیز فناوری هسته ­ای در منطقه خاورمیانه، فصل اول کتاب به موضوع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و گفتگوها و تلاش های بین­ المللی انجام شده در این زمینه و همچنین اقدام ترامپ در خارج شدن از برجام و توافق برجام به عنوان مبنایی برای منطقه عاری از سلاح­ های کشتار جمعی می ­پردازد. در فصل دوم، موضوعاتی همچون ابتکارات متعدد و حمایت­ های منطقه ­ای برای ایجاد منطقه عاری از سلاح­ های کشتار جمعی، فتوای مقام معظم رهبری و نقش حیاتی آن در عدم اشاعه سلاح­ های کتشار جمعی و همچنین همکاری­ های امنیتی در منطقه­ مورد بررسی قرار می­ گیرد. فصل سوم متمرکز بر رویکرد مرحله ­ای منطقه ­ای است که در اینجا سه مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد. در مرحله اول، ایجاد پایه و اساس و تعریف پارامترها و اصول­ ها، در مرحله دوم، اقدامات اعتمادساز و در مرحله سوم، جهانی­ سازی کنوانسیون­ های مربوط به سلاح ­های کشتار جمعی مد نظر می ­باشد.

فصل چهارم به چالش­ های ناشی از اشاعه سلاح­ های کشتار جمعی در منطقه می‌پردازد. فصل پنجم نیز به چالش­ های گسترده ­تر ناشی از عوامل موثر در بی ­ثباتی و ناامنی منطقه ­ای می­ پردازد. در فصل ششم با عنوان حرکت رو به جلو، به مزایای منطقه برای همه کشورهای داخل و خارج از منطقه می ­پردازد. در اینجا، ایجاد علاقه بین سازمان­ های محلی، ملی و بین المللی، نهادها، دولت­ ها و جامعه مدنی برای توسعه و خلق روش ­های جدید برای ایجاد منطقه عاری از سلاح­ های کشتار جمعی به عنوان یک هدف دنبال می‌شود.  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما