امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۷/۰۴- ۱۴:۵۴ - مشاهده: ۷۷۸

چین برنده شده؟ چالش چین در برابر برتری آمریکا

کیشور محبوبانی / ابراهیم آقا محمدی

نویسنده، کیشور محبوبانی، از کارکنان موسسه تحقیقات آسیای دانشگاه ملی سنگاپور است. وی مدت 33 سال در حوزه دیپلماسی فعالیت کرده است و بیش از ده سال به عنوان سفیر سنگاپور در سازمان ملل بوده است. استفن ام والت، استاد روابط بین الملل دانشگاه‌هاروارد در باره این کتاب معتقد است: محبوبانی توانایی چشمگیری در مشاهده ارتدوکس­ های از خود راضی دارد که ملت­ های بزرگ را به بیراهه می­ کشانند. کتاب چین برنده شده؟ اسطوره ­ها و اشتباهاتی را که روابط چین و آمریکا را با یکدیگر و بقیه جهان ضعیف می­ سازد را شناسایی می ­کند و به هر دو کشور مشاوره منصفانه و روشنی برای چگونگی عملکرد بهتر در آینده ارائه می ­دهد. راهبران پکن و واشنگتن از حرف­ های او خوششان نخواهد آمد؛ اما به هر حال خوب است که به آنها توجه زیادی داشته باشند.

نگارنده معتقد است، رقابت ژئوپلیتیکی که بین آمریکا و چین در گرفته ­است، برای یکی دو دهه آینده ادامه خواهد داشت. هرچند، ترامپ دور اول آن را در سال 2018 آغاز کرد، اما این رقابت ادامه خواهد داشت و اگرچه ترامپ در تمام سیاست­ های خود، آمریکا را به دو دسته تقسیم کرده ­است، اما در یک مورد آن هم در جنگ تجاری و فناوری علیه چین، او از حمایت­ های دوجانبه برخوردار بوده و در بدنه سیاست آمریکا اجماع قوی­ای در حال شکل ­گیری است که چین تهدیدی برای آمریکا است.

نویسنده طی 9 فصل به تبیین موضوع می­ پردازد. نویسنده در مورد بزرگ­ترین اشتباه راهبردی چین و آمریکا، معتقد است، بزرگ­ترین اشتباه راهبردی چین این بوده است که شماری از حامیان اصلی خود را در آمریکا از خود دور کرد، بدون آنکه جوانب و پیامدهای چنین کاری را بسنجد. در مورد آمریکا نیز عدم تدوین راهبرد جامع و طولانی مدت موجب شده است تا آمریکا به ویژه در دوران ترامپ با قرار گرفتن دولت در رقابت ژئوپلیتیکی، از جایگاهش کاسته شده و هم زمان فضایی برای گسترش نفوذ چین در جهان به وجود آید.   

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما