امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۵/۲۴- ۱۲:۳۳ - مشاهده: ۷۰۲

سیاست مقایسه ای در جنوب شرق آسیا: دیباچه ای بر حکومت و نظام های سیاسی

اورل کروسان، فیلیپ لورنس / بهاره سازمند، احمد رمضانی

پروفسور اورل کروسان، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌هایدلبرگ است. علایق اصلی پژوهشی وی شامل تحلیل مقایسه ­ای ساختارها و فرایندهای سیاسی در شرق و جنوب شرق آسیا؛ تحلیل نظری و تجربی دمکراسی؛ روابط مدنی- نظامی و تروریسم و خشونت سیاسی است. فیلیپ لورنس نیز فارغ­ التحصیل دانشکده هنر و علوم دانشگاه‌هایدلبرگ است و در دوره­ های قبلی تحصیلی، در رشته­ های علوم سیاسی، روان­شناسی و حقوق در دانشگاه ییل تحصیل کرده است. وی در پژوهش­ های خود بر روی فرایندهای دمکراتیک­ ساز و تحکیم دمکراتیک با تمرکز بر نقش روابط مدنی- نظامی‌کار کرده­ است. او در زمینه خشونت سیاسی و بسیج مردمی در نظام­ های استبدادی و دموکراسی­ های نوپا پژوهش کرده و تخصص منطقه­ ای وی آسیای جنوب شرقی است. بر این اساس توصیف­ ها و تحلیل­ های این کتاب نیز بر اساس پژوهش­ های گذشته و جاری هر دو نویسنده درباره موارد یاد شده می­ باشد.

مردم کشورهای جنوب شرق آسیا تاریخ طولانی و پرحادثه­ ای را در سه دوره مشخص تاریخی یعنی دوران باستان و امپراتوری­ های چندگانه(کلاسیک)، دوران استعمار و دوران کسب استقلال در پس از جنگ جهانی دوم را پشت سر گذاشته­ اند و تحولاتی که در این منطقه صورت پذیرفته، علاقه نسبت به منطقه و نیاز به اطلاعات درباره ساختارها، فرایندها و بازیگران سیاسی در دهه­ های گذشته را بیشتر می‌کند، اما تا کنون اقتصاد سیاسی دولت­ های توسعه­ خواه در جنوب شرق آسیا بر دستور کار پژوهش­ ها غالب بوده­ است و از این رو در این پژوهش با رویکردی مقایسه­ ای بر نظام­ های سیاسی و اجتماعی ملی در منطقه، به معرفی نظام­ مند نظام­ های سیاسی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا طی 13 فصل می­ پردازد.

در فصل اول حکومت و نظام­ های سیاسی در جنوب شرق آسیا به طور کلی مورد بررسی قرار می­ گیرند و طی فصل­ های دوم الی دوازدهم نظام­ های سیاسی کشورهای برونئی، دارالسلام، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تیمور شرقی و ویتنام مورد توجه قرار گرفته است. دو موضوع ساختار کتاب را تحت تاثیر قرار داده­ است. از یک طرف، نظام سیاسی هر کشور و تعامل اجزای آن به صورت مجزا و دقیق در فصول جداگانه تجزیه و تحلیل می­ شود و از سوی دیگر، رویکرد کشورمحور مزبور با رویکرد مقایسه­ ای صریح و نظام­مند تکمیل می­ شود و تمام فصول در حالی که همگی بر سیاست­ های جاری تمرکز دارند، درباره ریشه­ های تاریخی و بستر سیاست ملی و چالش­ های موجود نیز بحث می­ کنند و کتاب، با ارائه خلاصه مقایسه­ ای و چشم­ اندازی به آینده، تحولات سیاسی محتمل در منطقه را در قالب فصل 13 بررسی می­ کند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما