امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۸/۲۹- ۱۰:۴۴ - مشاهده: ۶۹۲

سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ

محمود یزدان‌فام

دولت­ های بزرگ مهم­ ترین و موثرترین بازیگران جامعه بین­ المللی هستند. آن­ ها در بروز رویدادها و تحولات مهم جهانی، شکل دادن به قواعد و هنجارهای بین­ المللی، تشویق و تنبیه بازیگران دیگر، نقش اساسی دارند. سیاست خارجی این دولت­ ها مولفه­ ای تاثیرگذار در موفقیت و شکست سیاست خارجی دولت­ های دیگر است و از این رو شناخت نظام بین­ الملل بدون درک درست و دقیق سیاست خارجی قدرت­ های بزرگ میسر نیست. کتاب سیاست خارجی قدرت­ های بزرگ به موضوعات مذکور می­ پردازد و به شکل مجموعه مقالات تهیه شده است. این کتاب دارای سیزده فصل است که در چهار بخش ساماندهی شده است.

        بخش اول کتاب چهارچوب نظری و مفهومی اثر را در بردارد که شامل دو فصل است. در فصل اول معنا و مفهوم قدرت بزرگ مقوله­ بندی شده است و ویژگی­ های اساسی قدرت­ های بزرگ، ابرقدرت­ ها و قدرت­ های منطقه­ ای تشریح شده است. در فصل دوم با ارائه یک الگوی مطالعاتی در خصوص کشورهای مورد نظر، گام­ های عملی رسیدن به این هدف تشریح شده است. این فصل نگاهی جامع و راهبردی به مطالعه سیاست خارجی و مولفه­ های موثر در شکل­ گیری آن دارد و می­ کوشد نشان دهد که اگر به دنبال مطالعه سیاست خارجی کشوری هستی، باید به چه مولفه­ هایی توجه شود و چه داده‌هایی جمع­ آوری گردد و با بررسی چه چیزهایی می­ توان به ارزیابی درست و واقعی از تحولات سیاست خارجی آن کشور دست یافت.

        بخش دوم به بررسی سیاست خارجی قدرت­ های بزرگ در آسیا اختصاص دارد. در این بخش طی 4 فصل سیاست خارجی کشورهای روسیه، چین، هند و ژاپن مورد واکاوی قرار می­ گیرد.

        بخش سوم، به بررسی سیاست خارجی قدرت­ های بزرگ در اروپا اختصاص دارد و در این بخش طی 4 فصل سیاست خارجی کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.

        بخش چهارم با عنوان سیاست خارجی قدرت­ های آمریکایی طی سه فصل به بررسی سیاست خارجی کانادا، ایالات متحده آمریکا و برزیل می­ پردازد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما