امروز چهارشنبه  ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۵/۱۰- ۱۳:۲۷ - مشاهده: ۶۶

سال‌های ترامپ: پیش از توفان تا چشم‌اندازی بر جهان پساترامپ ۲۰۲۰ - ‎۲۰۱۰

ناصر فکوهی

کتاب در پی بررسی اوضاع آمریکا از اواخر دوران ریاست جمهوری بوش و سپس دوران اوباما و تا زمان به قدرت رسیدن ترامپ و دوران ریاست جمهوری او در آمریکا می­ باشد. نویسنده معتقد است بودن و نبودن آمریکا در عرصه جهانی هر دو تبعاتی دارد که باید مورد شناسایی قرار گیرد و در حد توان به سود منافع ملی از آن­ها استفاده شود و هدف از انتشار این کتاب نیز گام برداشتن در این مسیر است. مطالب کتاب در سه فصل ارائه شده ­است که هر فصل دربردارنده مقالاتی است که در گذشته از سوی مولف از طریق نشریات، روزنامه ­ها و سایت ­ها منتشر شده و تاریخ انتشار مقالات نیز مشخص می­ باشد. این مقالات نشان می ­دهد که سرانجام سرنوشت آمریکا و جهان با شخصیتی همچون ترامپ از همان ابتدای به قدرت رسیدن وی چگونه بوده ­است.

        در فصل اول با عنوان پیش از توفان؛ بوش، اوباما و ترامپ، ابتدا به اواخر دوران بوش و سپس دوران اوباما می ­پردازد و با ارائه مقالاتی که درباره انتخابات 2016 می ­باشد، این بخش به پایان می ­رسد. در فصل دوم با عنوان مصائب توفان به موضوع دوران ترامپ از آغاز تا پایان دوره ریاست جمهوری وی پرداخته می ­شود. در فصل سوم با عنوان ایران در برابر تندباد، تاثیر سیاست های ترامپ در خاورمیانه به طور عام و در ایران به طور خاص مورد بررسی قرار می ­گیرد.

نویسنده هدف از انتشار کتاب را ارائه تحلیل ­هایی می­ داند که در محدوده زمانی تقریباً 12 ساله نوشته شده­ اند و به گونه ­ای روایت آمریکا و جهان را پس از بحران تروریسم جهانی، القاعده و داعش، برج­ های دوقلو، تخریب و اشغال افغانستان و عراق دربردارند. در این مقالات نشان داده می ­شود که ترامپ و ترامپیسم پدیده­ هایی نبودند که به ناگهان ظهور کنند. به اعتقاد نویسنده، در آمریکای سال­ های ترامپ و پس از او، دو روایت متضاد در برابر هم قرار گرفت: روایتی خوش­بینانه مبتنی بر آنکه ترامپیسم پدیده ­ای موقتی و نوعی انحراف ماشین از جاده بود و البته با هزینه ­هایی نه چندان سبک می­ توان در مدت 4 یا 8 سال به موقعیت عادی در سال2016 و در سطح ملی و جهانی بازگشت. در اینجا ترامپ فاجعه ­ای تصادفی می ­باشد که ریشه ­اش را باید در حرص و آز جمهوری ­خواهان جستجو کرد. در مقابل گروه نخست، گروه دیگری هستند که ریشه ­های ترامپیسم و رشد آن را بسیار فراتر از شخص او و ریشه ­های سست او در حزب جمهوری ­خواه می ­بینند. به نظر این گروه، ترامپیسم ریشه ­های عمیقی در مسائلی دارد که از جنگ داخلی آمریکا (1865-1861) تا جنبش حقوق مدنی و ضدجنگ دهه 1960 نشات می­ گیرد؛ معضلاتی که جامعه آمریکا همواره خواسته است از مواجهه شدن با آن­ ها بگریزد؛ مواردی همچون کشتار و نسل ­کشی گسترده بومیان و استثمار و کشتار و تبعیض و جنایت علیه سیاه­پوستان و آنچه استثنای آمریکایی یا رویای آمریکایی نامیده می ­شود. به باور برخی، سیاست ­های نادرست در سال­ های اخیر سبب شد که فرودستان دیگر به رویای آمریکایی باور نداشته باشند و فردی چون ترامپ به قدرت برسد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما