امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۶/۱۹- ۱۶:۲۸ - مشاهده: ۱۱۴۴

تقابل و نظم؛ سیاست امنیتی آمریکا و روسیه در قفقاز جنوبی

قاسم اصولی اودلو

کتاب برگرفته از رساله دکترای نویسنده است که با بهره ­گیری از نظریه معرف بری بوزان ساختار امنیتی قفقاز جنوبی را با تمرکز بر سیاست ­های روسیه و آمریکا مورد واکاوی قرار داده است. در این پژوهش این پرسش اصلی مطرح می ­شود که چگونه منافع و کنشگری امنیتی روسیه و ایالات متحده آمریکا بر ساختار مجموعه امنیتی قفقاز جنوبی اثر گذاشته است؟

           اگرچه در گذشته رویارویی نظامی‌گرجستان و روسیه و جدایی بیش از20 درصد از خاک گرجستان و مطرح شدن عادی­ سازی روابط ترکیه و ارمنستان باعث بروز تغییرات نسبی در سطح منطقه شده بود، اما این تحولات به معنی تحت تاثیر قراردادن جدی ساختار امنیت منطقه ­ای نبود و منطقه شاهد تداوم ساخت اجتماعی الگوهای دوستی و دشمنی و نیز توازن قدرت در قالب ائتلاف ­های مختلف بود، اما مناقشه و تحولات قره ­باغ در سال 2020 میلادی، مولفه ­های بنیادین ساختار منطقه قفقاز جنوبی مانند ماهیت نظم منطقه­ ای، ساختار اجتماعی، قطبیت و وضعیت آنارشیک را دستخوش تحول اساسی قرار داد که با توجه به این تحولات، نویسنده درصدد پاسخ به سوال مطرح شده مذکور می ­باشد. این پژوهش درصدد است تا به فهم معمای امنیتی منطقه و نیز کنشگری امنیتی بازیگران منطقه ­ای و فرامنطقه ­ای در مجموعه امنیتی قفقاز کمک کند که بر این اساس، طی چهار فصل به بررسی موضوع می ­پردازد.

           در فصل اول، مولفه­ های مهم مجموعه امنیت منطقه ­ای قفقاز جنوبی و کاربست مفاهیم و متغیرهای آن بیان و چگونگی شکل­ گیری آن توضیح داده می ­شود. در فصل دوم، چگونگی شکل ­گیری سیاست امنیتی روسیه در مجموعه امنیتی قفقاز بررسی می­ شود که در این خصوص مجموعه عوامل اقتصادی، راهبردی، سیاسی، امنیتی و ریشه ­های تاریخی حضور روسیه در منطقه به منظور ارائه تصویر شفاف ­تری از منافع و کنشگری امنیتی روسیه در منطقه بررسی می ­شوند. در فصل سوم این موضوع بحث می­ شود که سیاست امنیتی ایالات متحده در منطقه قفقاز جنوبی چگونه شکل گرفته است. در این فصل به عوامل راهبردی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی آمریکا و سرانجام چگونگی شکل ­گیری ماهیت منافع امنیتی آمریکا در قفقاز جنوبی پرداخته می ­شود. در فصل چهارم، به پرسش اصلی پژوهش و چگونگی تاثیر سیاست­ های امنیتی روسیه و ایالات متحده بر ساختار مجموعه امنیتی قفقاز جنوبی با محوریت پویش ­های امنیتی منطقه­ ای پرداخته می­ شود. این کتاب از جهت ­های مختلف، مانند درک نظم منطقه ­ای پیش از سال2020 میلادی؛ درک نظم منطقه­ ای جدید پس از سال 2020 میلادی، فهم سرشت اهداف و عوامل شکل ­دهنده به منافع امنیتی روسیه و آمریکا و تبیین روندهای جدید در منطقه از نظر سیاست گذاری مطلوب در جهت تامین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما