اسرائیل: ادامه یا خاتمه: واکاوی گسست های درونی بحران زا در رژیم صهیونیستی
محمد پاکدامن
آقای دکتر امیر محمد حاجی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص این اثر اظهار می دارد، هنگامیکه در سال 1390 شمسی در باب مطالعات اسرائیل شناسی، کارهای پژوهشی را انجام می داد، کم توجهی به جامعه شناسی سیاسی اسرائیل و مسایل داخلی آن را به عنوان یک خلأ جدی در ادبیات موجود مطرح می کرد و از این رو، تدوین چنین اثری از سوی آقای محمد پاکدامن که مسلط به زبان عبری و علاقه مند به مسایل فلسطین اشغالی می باشد، بسیار ارزشمند است.
به اعتقاد ناشر کتاب، دولت در اندیشه سیاسی، دستگاه سیاسی متمرکزی است که انحصار استفاده مشروع از اجبار و زور درون یک قلمرو و جغرافیایی معین برای یک ملت خاص را دارا است و این دولت برای اینکه بتواند نقشی پویا و مانا در مناسبات داخلی و بین المللی ایفا کند، نیاز به مشروعیت دارد و به طور طبیعی دولت ها مشروعیت خود را از ملت های خود می گیرند و لذا ایده دولت یهود و تشکیل ملتی از یهودیان پراکنده در اقصا نقاط دنیا که هر یک دارای قومیت و فرهنگی خاص هستند با مبانی دولت سازی به طور ریشه ای مغایرت دارد و طبیعی است چنین دولتی علاوه بر آنکه با مشکل مشروعیت مواجه است، با بحران اجتماعی و شکاف های جمعیتی زیادی در داخل خود مواجه است.
در همین راستا، این اثر که در 6 فصل سامان یافته است در فصل اول با عنوان مفهوم شکاف اجتماعی و ارائه مدل تحلیلی، به طرح مسئله درباره شکاف های اجتماعی و دورنمای آن می پردازد. در این فصل با پذیرش رویکردهای جماعت گرایانه، از دو سر طیف جامعه محوری- فردمحوری فاصله گرفته به ارائه مدلی برای شناسایی شکاف ها و فهم منازعات همت می گمارد که این موضوع در مورد رژیم صهیونیستی و آمریکا به عنوان جوامع مهاجرپذیر آزموده شده است.
فصل دوم با عنوان شکاف مذهبی و سکولار به مسئله دینداری می پردازد و ضمن بررسی جهت گیریهای دو جناح مذهبی و سکولار نسبت به یکدیگر، رویکردهای ملی- مذهبی گرای موعودگرا را مورد مداقه قرار می دهد که البته در این راستا، تغییرات ایجاد شده در مرزبندی کلاسیک مذهبی سکولار، پس از ایجاد صهیونیسم موعودگرا، در تقابل های سیاسی راست و چپ نمود می یابد.
فصل سوم با عنوان شکاف سیاسی میان جناح راست و چپ، به بررسی شطرنج سیاسی اسرائیل اختصاص دارد و در اینجا به مسئله پوپولیسم و نئوپوپولیسم در رژیم صهیونیستی پرداخته می شود که جریان شناسی سیاسی را علاوه بر دو اردوگاه سنتی راست و چپ، در میان مهره های راستگرا تسری می دهد و تفاوت های موجود در جناح راست را از این منظر مورد بررسی قرار می دهد.
در فصل چهارم، با عنوان شکاف اجتماعی با محوریت طبقه متوسط، نگارنده معتقد است، مسئله اعتراض های اجتماعی که به صورت اردوکشی های خیابانی در ضدیت با سیاست های نئولیبرال در سال 2011 و پس از آن نمود یافت، علاوه بر اسپانیا، تونس و مصر، رژیم صهیونیستی را هم در نوردید و لذا در این مبحث نشان داده می شود که این اعتراضات نتیجه ای از غیریت سازی های گسترده رهبران سیاسی بوده است که روز به روز شدیدتر شده و جامعه را به سمت توده ای شدن پیش می برد و از همین رو، با عدم تغییر رویکرد سیاسیون، اعتراضات مذکور به جای ایجاد بسیج اجتماعی میان مردم، به صورت اعتراض های صنفی در طول دهه بعد نمود یافت.
فصل پنجم، با عنوان گسست قومیتی روس ها و گرایش به نئونازیسم، به نقش با اهمیت کاست روس ها با جمعیت بیش از 5/1 میلیونی و اندکی کمتر از ربع کل جمعیت رژیم صهیونیستی در شکل گیری اسرائیل می پردازد که در این خصوص، ارتباط روس ها با صهیونیسم بسیار دیرینه و قوی بوده به گونه ای که بسیاری از بنیان گذاران رژیم صهیونیستی در محلی واقع در 500 مایلی مینسک متولد شده اند. در این فصل، موج مهاجرت روس ها به فلسطین اشغالی و علت مهاجرت آنها و واکنش جامعه و مسئولان صهیونیست به مهاجران روس مورد توجه قرار گرفته است.
در فصل ششم، با عنوان شکاف میان نظامی گرایان و پست صهیونیست ها، به موضوع شکاف با محوریت نظامی گری که عمدتاً در دو دهه اخیر ظهور کرده، پرداخته می شود. در این فصل، به صداهای پست مدرن مثل پست صهیونیسم و فمینیسم پرداخته می شود و رویکردهای دانشگاهی در درون رژیم صهیونیستی نسبت به مسئله نظامی گری که برونداد سیاسی اجتماعی هم داشته، معرفی می شوند. در این اینجا نشان داده می شود که نئوصهیونیسم به عنوان مولود رویکردهای راست گرای موعودگرایانه، از درون خاکسترهای انتقاد به نظامی گری اسرائیل برخاسته است.
در انتهای کتاب نیز، پیوست ها آمده است که مسایلی همچون شکاف مذهبی و سکولار، شکاف سیاسی میان دو جناح راست و چپ، شکاف اجتماعی با محوریت طبقه متوسط و گسست قومیتی روس ها به شکلی ملموس تر و با ذکر آمار و ارقام و نمودار مورد توجه قرار گرفته است.