امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۱۴۰۱/۰۷/۱۱- ۱۱:۳۰ - مشاهده: ۱۵۰۸

تشریفات دیپلماتیک در ارتباطات بین المللی

کاپریشیا پناویج مارشال / موسی الرضا وحیدی، منصور حسینی

خانم کاپریشیا پناویچ مارشال حدود دو دهه در کاخ سفید در دوران کلینتون و اوباما به عنوان دبیر اجتماعی و رئیس تشریفات کاخ سفید خدمت کرده است و تجربه ارزنده ­ای در زمینه تشریفات و ارتباطات بین ­الملل کسب کرده ­است. نگاه وی به تشریفات دیپلماتیک به عنوان ابزار قدرت نرم در ارتباطات بین ­المللی و ابزار دیپلماسی کارآمد است. کتاب در سال 2020 میلادی منتشر شده است.

        از نظر نگارنده تشریفات هم از نظر نقش و هم علم لغت، ریشه­ ای بسیار کهن دارد. کلمه تشریفات (پروتکل) ترکیبی از کلمات یونان باستان پروتوس(Prots) به معنای اولین و کلو(Kollao) به معنای ضمیمه کردن است. به عبارتی به نوشته­ ای می­ گفتند که در صدر صفحه نخست یک سند رسمی الصاق می ­شد و به بیان دیگر، تشریفات به معنای فراهم کردن زمینه برای یک تعامل است. نگارنده با بیان برخی مصادیق تاریخی طی قرون گذشته که به دلیل عدم توجه به قواعد تشریفاتی در روابط خارجی، باعث بروز زمینه ­های اختلاف و درگیری میان کشورها شده ­است، تشریفات را به عنوان قانون حاکم بر تعاملات حرفه ­ای، دولتی و اجتماعی و ابزاری قدرتمند در گفتگوها می­ داند که می­ تواند باعث کاهش سردرگمی، ثبات داوری، تقویت روابط و برتری شود و عدم پایبندی به آن نیز می ­تواند منجر به هرج و مرج، توقف در پیشرفت امور، سوء تفاهم فرهنگی، درک اشتباه در مقدمات کار و از دست رفتن فرصت­ ها در برقراری ارتباط و انجام یک معامله تجاری و حتی منازعه بین ملت­ ها شود.

        مطالب کتاب طی پانزده فصل ارائه شده است که رئوس مهم آن عبارت ­اند از: توجه به قدرت فوق العاده و پنهان تشریفات؛ مزیت­ های آداب معاشرت؛ تصویرسازی هویت، فرهنگ، خصوصیات و اهداف ملی؛ یادگیری تفکر، رفتار و تجارت دیگر فرهنگ ­ها؛ اهمیت زبان دیپلماسی و زبان اقناع در ارتباطات؛ شبکه­ سازی در جلسات کاری و اجتماعی با استفاده از ظرفیت­ های ورزشی، تفریحی و ...؛ توجه به قدرت مکان و معیارهای انتخاب مکان؛ آماده­ سازی اتاق جلسات و طرز صحیح نشستن؛ اهمیت غذا و آداب پذیرایی؛ آداب و هنر هدیه دادن؛ پوشش آراستگی ظاهری؛ داشتن قاطعیت و جسارت، استفاده از ابزارهای مهم ذهنی دیپلماسی همچون همدلی، فروتنی و همکاری در کنار برخورداری از اعتماد به نفس؛ برنامه ریزی و تمرین برای ایجاد آمادگی در بالاترین سطح؛ انعطاف­ پذیری به عنوان یک توانایی ذهنی؛ ارتباط زنان در تعاملات بین ­المللی و ابزار دیپلماسی و تشریفات برای دستیابی به برابری جنسیتی.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما