امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۵/۲۴- ۱۳:۰۴ - مشاهده: ۲۴۳

Making War on The world: How Transnational Violence Reshapes Global Order?

Mark Shirk

کتاب استدلال می­ کند، هنگامی‌که روندهای فرامرزی نامفهوم و غیرواضح باشند، موجبات تحول و تغییر در دولت را فراهم می­ سازند. همچنین زمانی روندها نامفهوم و غیرواضح هستند که اقدامات و رویه­ های مرزبندی که سازنده دولت هستند، نتوانند به کاگزاران دولت در فهم آنچه که اتفاق افتاده است، کمک کنند و هنگامی‌که این رویه­ ها و شیوه­ ها فاقد معنای کاربردی باشند، در آن صورت یک بحران به وقوع می­ پیوندد و در بحبوحه چنین بحرانی است که بازیگران دولتی به پاسخ­ ها و دریافت­ های خلاقانه­ ای که شیوه­ ها و رویه­ ها و مرزبندی­ های جدیدی را ترسیم می­ کنند، دست می­ یابند. نویسنده معتقد است، درک این فرایند می­ تواند ما را در فهم تحول دولت و نظم جهانی در دنیای کنونی یاری رساند.

           نویسنده این پویایی را در سه مورد مطالعاتی دزدان دریایی قرن هجدهم میلادی؛ تبلیغات آنارشیستی اواخر قرن بیستم و القاعده قرن بیست و یکم نشان می­ دهد. به اعتقاد مارک شیرک، آمریکایی که حادثه 11 سپتامبر را تجربه کرده است با آن آمریکایی که طی پانزده سال بعد در نتیجه یک جنگ علیه تروریسم، هسته القاعده را به سمت افول کشاند، متفاوت است.

نویسنده طی 4 فصل به تبیین موضوع کتاب می­ پردازد.

           فصل اول، چارچوب نظری کتاب را دربردارد. در اینجا نویسنده استدلال می­ کند، تحولی که در کتاب مورد تاکید واقع شده است، هم نشان دهنده تغییر و هم بیان کننده تداوم و پابرجایی دولت است؛ به طوری که تغییر باعث تداوم می­ شود. در این زمینه، نویسنده دو سازوکار دگرگونی و بازنقش دولت را مورد بررسی قرار می­ دهد. در سه فصل بعدی کتاب، این چارچوب نظری در خصوص هر یک از موردهای مطالعاتی ارائه شده توسط نویسنده، اعمال می­ گردد. در اینجا نشان داده می­ شود که چگونه خشونت فراملی با تحمیل شیوه­ ها و رویه­ های جدیدی که ترسیم کننده مرزهای جدید هستند، می­ تواند دگرگونی سیاسی را به همراه داشته باشد.

           کتاب در فصل اول به موضوع تغییر و تداوم در نظام سیاسی می­ پردازد. فصل دوم به موضوع عصر طلایی دزدی دریایی و ایجاد جهان آتلانتیکی اختصاص دارد. عنوان فصل سوم تبلیغ عمل، نظارت و جنبش کارگری است و اشاره به این موضوع دارد که در آغاز قرن بیستم، آنارشیست­ هایی که تبلیغات عمل گرایانه را دنبال می­ کردند، با یک سری ترورها و بمب­گذاری­ ها، بحران­ هایی را برای کارگزاران دولتی ایجاد کردند؛ به طوری که بین سال­ های 1894 لغایت 1902 میلادی تعدادی از مقامات دولتی کشورها هدف ترورها قرار گرفتند. فصل چهارم کتاب به موضوع القاعده و جنگ با تروریسم و مرزهای قرن 21 می‌پردازد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما