امروز شنبه  ۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۵:۲۷ - مشاهده: ۹۲۹

ایران قوی و بایسته‌های حکمرانی

فرزاد پور سعید

کیفیت جایگاه راهبردی ایران و خط مشی منتهی به بهبود و ارتقاء آن را راهبرد کلان کشور تعیین می­ کند. دهه پیش رو، به عنوان نخستین دهه قرن جدید شمسی، دهه حساسی برای جمهوری اسلامی ایران است. تحولات نسلی داخل ایران با تحولات نظم جهانی همراه شده است. بنیان­ های قدرت جمهوری اسلامی ایران، در سطح حوزه اقتصادی، اعتقادی و نظامی از ابتدای انقلاب تا انتهای دهه بعدی که نیم قرن از عمر آن خواهد گذشت، شاهد دگرگونی بنیادی خواهد بود. بدیهی است ارتقاء جایگاه راهبردی ایران به این سه سطح هم ­بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران بدون قدرت اقتصادی، قادر به ارتقاء جایگاه راهبردی خود در معنای سخت هم نخواهد بود. چنان که تلاطم و شکاف اعتقادی میان نظام سیاسی و جامعه موجب ضعف نظام سیاسی خواهد شد. سطح نظامی و بین­ المللی هم به شدت از توان اقتصادی و بسامانی یا نابسامانی داخلی تاثیر می­ پذیرد. جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در دهه پیش رو را قدرت آن تعیین خواهد کرد و قدرت پایدار کشور هم از قدرت جامعه و مردمانش حاصل خواهد شد.

           افزایش قدرت به عنوان یک هدف امری هنجاری است و همه آن را مطلوب می­ دانند، اما راه­ ها و سازوکارهای افزایش قدرت امری علمی است و تامین و تحصیل آن به شرط شناخت و کاربست روش­ ها و سازوکارهای علمی میسر است و بدون پایبندی به الزامات آن نمی­ توان به اهداف مورد نظر دست یافت. 

           کتاب ایران قوی و بایسته­ های حکمرانی با توجه به وضعیت ایران در حال حاضر و چشم انداز آن دست کم در یک دهه آینده در پی تعیین دو موضوع بنیادی است: اول، معنا و مفهوم قدرت چیست و ابعاد و شاخص­ های قدرت ملی کدام است؟ دوم، چگونه می­ توان قدرت ایران را افزایش داد و شعار ایران قوی را در یک دهه آینده محقق ساخت. در این کتاب، قدرت چند وجهی دیده شده و ابعاد گوناگون حقوقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، ارتباطاتی و زیست محیطی در دو سطح داخلی و بین­ المللی بررسی شده است. کتاب به شکل مجموعه مقالات طراحی شده و طی 13 فصل به بیان موضوع می­ پردازد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما